donderdag, juli 08, 2004

De weg naar het werk

's Ochtends rond een uur of kwart over zeven opstaan, maar meestal ben ik al eerder wakker door de warmte en het geluid van buiten. Ik heb in mijn appartement geen airco en maar 1 ventilator, dus alle ramen en deuren staan tegen elkaar open om maar een frisse wind te creëren. Dan met de lift naar benenden vanaf de tiende verdieping en elke keer als er na mij nog mensen instappen kijken ze vreemd op van een blond iemand in de lift. Dan via de (winkel)straat naar het park en onderweg zitten al de eerste verkopers van
groente en fruit langs de kant van de weg met hun waar op dozen uitgestald. Jongens met kartonnendozen met daarin sigaretten lopen langs en proberen hun waar te slijten, mannen zitten al op terrasjes hun koffie te drinken en de eerste winkels gaan al open. Meestal zijn het ook dezelfde mensen die mij tegemoet komen op weg naar hun werk. Dan schuin door het park waar het lijkt alsof water de hele dag op het gazon gespoten wordt door oude dametjes. De straat oversteken blijft risicovol wegens gebrek aan stoplichten en idioot rijgedrag van de Albanezen. Langs de Tombe waar vroeger Hoxa lag opgebaard met zijn giften, maar waar nu een café inzit en terrasjes de hele dag buiten staan zonder weggehaald of gejat te worden. Langs het kantoor van de premier, waar de bewaking met Kalashnikovs in de aanslag verveeld een plekje in de zon zoeken. Langs 2 eetstalletjes waar om 8.15 al de eerste worstenbroodjes verkocht worden en de Italiaanse ambassade waar vanaf 8 uur al een rij staat om een visum te bemachtigen. Langs het gebouw van de
staatstelevisie waar iedereen denk belangrijk te zijn en onderweg een put waarop geen putdeksel op zit (ik heb ze zien gaan, druk in gesprek wezend...) tegenkomend. Op de hoek nog een mannetje met karretje dat dan al probeert sigaretten, kauwgom en zakdoekjes te slijten en dan ben ik, bezweet en wel, op kantoor. Heerlijk op mijn geaircondinioneerde kamer een kop koffie geserveerd krijgen en de kranten (electronisch) doorkijken. Wat een leven... :-)

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog