donderdag, juli 01, 2004

Albanië 3

Het land zelf, wat kan ik daar over zeggen, behalve dat het hier smoorheet is? Het is arm, dat is een ding dat zeker is. Straten liggen half opgebroken, huizen half afgebouwd, vuilcontainers op straat puilen uit en er lopen overal zwerfhonden. De stofwolken langs de wegen zijn immens en de weg van het vliegveld naar Tirana loopt 20km om, omdat er geen brug ligt. Iedereen rijdt een Mercedes, natuurlijk wel hele oude 190's en vele met de Duitse stickers er nog op, maar het blijft een status symbool. Winkels zijn er genoeg voorhanden, maar verwacht niet de grote winkelketens. Tirana is zelfs de enige hoofdstad in Europa waar je geen McDonalds zult vinden! Iedereen rijdt hier ook als een gek, stoplichten worden genegeerd (nu staan er wel niet heel veel) en iedereen neemt maar voorrang. Om de 10meter weer een Lavazh waar je je auto kunt laten wassen en mensen langs de kant van de weg die op busjes wachten. Het land lijkt wel een combinatie van Georgië en Turkije. Alleen kun je hier niet pinnen of geld opnemen. Cash mee dus...
Maar het is mooi! Ondanks de armoede, de vervallen gebouwen en de stank (af en toe), spreekt het aan. Iedereen is vriendelijk, er word niet vreemd gedaan en van agressie is niks te merken. De vrouwen hier zijn zoals ik ze nog nooit gezien heb. Ik ben toch al in veel landen geweest en gaf altijd hoog op van de Oost-Europezen, maar deze overtreffen zelfs de Tsjechen. Je moet wel van donker haar houden natuurlijk... :)
Kortom: iedereen die wil en kan, kom op bezoek. Ik heb ruimte zat hier, kan ook wel een dag(en) vrijnemen en het is zeker de moeite waard. Het zal niet supergoedkoop zijn (de Lek is wat overgewaardeerd), maar wel een immense ervaring rijker!
Ik ga eens wat te eten zoeken. Tot de volgende keer!
Ow: mijn nieuwe emailadres: leander-van.delden@minbuza.nl

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog