woensdag, juni 09, 2004

De NS

Ik ben waarschijnlijk een van de weinige Nederlanders die niet afgeeft op de NS en die niet echt wat te klagen heeft over 's lands enige spoorwegmaatschappij. Ook na de gebeurtenissen van vandaag zul je mij nogsteeds niks of erg weinig kwaads over de NS horen zeggen. Natuurlijk zijn er wel dingen voor verbetering vatbaar.
De dag begon goed; lekker vroeg opstaan, samen met een vriend van mij naar het station waar wij 24 Duitsers troffen van de ELSA Bremen. Die hadden een 4-daags uitstapje gepland naar Den Haag en als oud-mentor van die groep en kennis was ik meegevraagd. Had nog maar een kennis opgetrommeld en daar gingen we. Het programma voor vandaag was redelijk summier: alleen inchecken bij de jeugdherberg en daarna naar EuroJust; de Justitie variant van Europol. Aangezien dit een bezoekje was met een enigszins officieel karakter had ik toch maar een lange broek aangetrokken en een nette ELSA Malta polo (voor de kenners onder ons). Halverwege de reis was het al wel duidelijk dat dit een verkeerde keus was geweest, aangezien steeds meer mensen met korte broek, topjes en op slippers instapten, opweg naar het Scheveningse strand. In Den Haag aangekomen was het dan ook bloedheet en tijdens de wandeltocht naar het EuroJust gebouw (waar ook het ICC inzit) gutste het zweet mij over de rug. Na een uitgebreide controle, mij vergrepen aan de flesjes koud water die voor ons klaar stonden. Na een interessante uiteenzetting van het werk van EuroJust stapten we op de trein terug. Vlak voor Utrecht sloeg het noodlot toe: er werd gemeld dat Amersfoort plat lag en dat we via Arnhem moesten reizen en daar over moesten stappen naar Zwolle. Aldus op de trein naar Arnhem gestapt en daar aangekomen sloeg ons de schrik om hert hart: het hele perrron zag al zwart van de mensen. Geloof mij, ik heb al veel mensen op perrons bij elkaar zien staan, maar dit sloeg alles. Op een van de schermen in Arnhem verscheen toen het bericht dat de storing in Amersfoort opgeheven was, maar natuurlijk hadden de treinen uit het zuiden in de richting Zwolle ook vertraging en moesten we 2 (!!) treinen laten passeren omdat de menigte zich zo opdrong om in de trein te komen. Vlak voor Deventer stopte de trein weer: geen plek op het station en weer een of andere storing. Tevens viel de airco in onze afdeling uit en moesten we verhuizen. Nadat deze stremming opgeheven was, ging de reis naar Zwolle verder voorspoedig. In Zwolle kwam de trein uit Rotterdam (of Den Haag) net aan met 3 treinstellen: 2 met Leeuwarden erop en 1 met Groningen. Een immense massa stortte zich weer op het Groningen deel, maar uit ervaring weet ik dat er meestal 2 delen naar Groningen gaan. Ik heb dus maar gewacht en gekeken waar ze gingen afkoppelen en ben toen in het deel gestapt waar nog Leeuwarden opstond. Na de afkoppeling werd er omgeroepen dat dit de trein voor Groningen was en alle Friezen stapten snel uit. De trein vertrok en mijn coupe was zo goed als leeg: iedereen zat voorin en de tussendeur zat dicht. Heerlijk gewoon... ik heb nog wel een formulier om geld terug te vragen opgehaald, maar met een studenten OV krijg je maar 4,85€ terug, maar na een vertraging van 2,5 uur heb ik toch liever een bonnetje voor gratis koffie!

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog