donderdag, juni 03, 2004

Jacques

Een vriend en ik zijn al jaren bezig met het schrijven van een boek. Twee totaal verschillende stijlen, twee verschillende ideeën en talloze inconsistenties maken het een grootschalig en tamelijk lang project. Niet is de inspiratie altijd aanwezig, niet heeft degene die aan de beurt is evenveel zin om te schrijven en af en toe is er geruzie over de verhaallijn (die er dus eigenlijk niet is).
Toch wil ik graag het voorwoord met mijn lief lezersvolkje delen. Het is grotendeels autobiografisch en openhartig. Het verhaal gaat over een geschiedenis-student met weinig levenservaring die een beetje met zichzelf in de knoop zit.

------------------------
Voorwoord

Ik was je net nog vergeten te vragen hoe het met jou en je 'Kimmie' (je noemde haar zelf zo, dus geen boze blikken nu). gaat. Ik zag haar vorige week (of was het deze week?; geen idee) op het Broerplein lopen. Ze kwam net uit het Academiegebouw. Ik zag haar opeens en ik dacht: hé, ik ken jou. Maar ik wist niet waarvan. Enkele straten verder kwam het opeens in mijn gedachten. Het was het meisje dat ik in de 2e kamer had ontmoet, toen ik daar samen met mijn beste vrienden, Leander en Arnoud, aan het eten was.

Opeens werd alles weer duidelijk: haar ogen, haar blik, haar neus (neus? ja, haar neus). Als een flits trok het aan mij voorbij. Vooral haar leuke lach had die avond een grote indruk gemaakt. Nachtenlang had ik er van wakker gelegen. Mijn hele leven, het had opeens weer zin die middag. De zwarte gordijnen die mijn bestaan verduisterden, de donkere rookwolken van al die nederwiet die ik het weekend daarvoor had gerookt. Alles was weg. Het was een hemels moment, al dat licht en die ruimte. Ik realiseerde me opeens dat ik op het Harmonieplein stond. Was het toch allemaal een droom geweest, een visioen, een fata morgana? Ja, dat was het. Heel even was ik de gelukkigste man van de wereld, maar nu was ik weer datzelfde kleine miezerige mannetje dat ik altijd geweest was. Het was kwart over 2. Tijd om naar college te gaan. Terug naar de sleur van de gewone woensdagmiddag.

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog