woensdag, november 09, 2005

Grote Ontwikkelingsquiz

Afgelopen zondag was het dan zover: ik mocht deelnemen aan de finale van de Grote Ontwikkelingsquiz! Via een multiple choice selectie in het blad IS en op de website van de universiteit Nijmegen was een selectie gemaakt van de beste deelnemers en daar behoorde ik toe. Geen valse bescheidenheid, maar eigenlijk weet ik helemaal niks van ontwikkelingssamenwerking. Ik doneer niet aans aan Simavi, Novib of wat dan ook. Ik lees de IS, heb een weinig ermee te maken gehad op de ambassade, maar daar houdt het verder ook mee op. Maar goed, ik had in de voorronde maar 1 fout, dus ik mocht meedingen naar de hoofdprijs: een complete ontbijtset van de Wereldwinkel. Waar ik dan wel 6 uur voor in de trein moest zitten naar Nijmegen...
De eerste ronde was een multiple choice ronde waarin de 15 leken (waaronder ik) tegen 15 experts speelden. Gelukkig was hier afkijken een beetje mogelijk, want voor mij was het bijna allemaal 1 grote gok. Na 12 vragen gingen er 4 mensen per groep door, die dan koppels zouden vormen van een leek en een expert. Van beide groepen gingen er 3 zoiezo door, maar voor de 4e waren bij beide groepen meerdere met hetzelfde aantal punten geƫindigd. Er volgde dus een barragevraag: op welke plaats staat Bolivia op de HDI-index? Goed, ik gok 88 en hoor meteen iedereen fluisteren dat dat veel hoger zou moeten zijn. De rest gokte dus allemaal rond de 150. Blijkt het 113 te zijn en mag ik door... Ik sta perplex, aangezien mijn enige doel vantevoren was om niet als laatste te eindigen. :-) Noot: de hoogste score van de leken (9 goed), was de laagste score van de experts.
De tweede ronde werd ik gekoppeld aan de beste van de experts: dhr Van Hees van Novib en moesten we 10 open vragen mbv een white board beantwoorden. Hier scoorden wij 4 punten en eindigden wij op een gedeelde 3e plaats. De gedeelde 1e plaats had 4,5 punten, dus zo slecht deden wij het nog niet (hoewel ik eigenlijk bar weinig wist). De finale was een spannende waar de leek het tegen de expert moest opnemen, en waarin de expert (directeur Simavi) het natuurlijk won. Het was een leuke dag en prima georganiseerd. Weer een ervaring rijker.

1 Comments:

At 12 november, 2005 20:33, Anonymous Anoniem said...

sowieso= germanisme, dus niet zo mooi, maar moet wel met een w!

 

Een reactie posten

<< Home

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog