zondag, mei 29, 2005

JOVD / EU Grondwet

Voordat iedereen nu meteen wegzapt van mijn blog even het volgende: ja, ik ben lid van de JOVD, ja, er lopen een boel kakkers tussen, nee, niet iedereen is zo. Veel van de mensen die ik vertelde dat ik bij de JOVD zit, reageerden afwijzend en dom. Ze verklaarden mij voor gek, associeerden meteen alles aan het kakkerige enzovoorts. Moeten we dan ook iedereen die bij de JS zit meteen als anti-globalisten en alto's aanmerken? Nee dus. Aan deze vooroordelen heb ik mij redelijk geƫrgerd de laatste tijd. Meteen met een enorm accent gaan praten, brallen etc: niet leuk en zeker niet waar. Natuurlijk zitten er wel van dat soort jongens tussen, maar die heb je overal en zijn meestal meer lid om het "lid-zijn" dan om de inhoud.
Goed, nu ik dit geventileerd heb, even terug naar het onderwerp. Ik ben dus samen met de JOVD op campagne geweest voor de EU Grondwet waarbij de JOVD (net als de VVD) "VOOR" is. Twee weken geleden zijn ze (net als Geert Wilders) op tour geweest door Nederland en hebben ze allerlei ludieke acties bedacht om het onder de aandacht te brengen en proberen mensen over te halen. Woensdag waren ze in Groningen en wilden ze op de Grote Markt een europees Twister spelen, maar helaas was er kermis waardoor de hele markt bezet was. Aangezien ik in de anderhalf jaar dat ik al lid ben nog nooit 1 activiteit bezocht had (kun je zien hoe actief en kakkerig ik ben...), was dit een mooie gelegenheid om wat te doen. Ik heb nooit iets bezocht omdat alles 's avonds is en ik elke avond training moet geven en ik daarna eigenlijk te moe ben om nog wat te doen of uit te gaan. Maar goed, die woensdag heb ik weinig meer kunnen doen dan de tourende massa (inclusief 10 buitenlanders uit Malta, Zweden, UK, Litouwen, Letland Estland, Polen en Duitsland, die overgevlogen waren om te komen helpen) van kroeg naar kroeg te leiden en naar het jeugdhostel te brengen. Vrijdag was de afsluiting in Amsterdam waar we op het Beursplein een mooie kaart van Europa gemaakt hebben van gekleurde verfpotten. Daar werden speeches gehouden, deelden we flyers uit, spraken met mensen en deelden we lokaal voedsel uit van de buitenlanders die meetourden. De zwervers die eten kregen hebben ons verzekerd JA te stemmen. :)
Na al deze inspanningen en voor de tourenden een zeer vermoeidende week, zijn we nog uitgeweest in Amsterdam en heb ik 2 uur slaap gehad, voor ik als de donder weer naar Groningen moest, omdat een oud-collega uit Albaniƫ langskwam. Ik vond het leuk. Kunnen we vaker doen zo'n tour. Ben alleen niet zo voor het referendum... hoop dat alle zwevenden toch JA gaan stemmen, maar zie het somber in.

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog