dinsdag, mei 17, 2005

Reactie van de JOVD op de SP inzake de EU Grondwet

Zeg JA tegen de Europese Grondwet!
(tussen "_" zijn de SP standpunten)

“Ja tegen een Europese Superstaat. Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet. Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties. Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten.”

De grondwet geeft de lidstaten juist meer greep op Brussel. Als negen nationale parlementen vinden dat een wetsvoorstel uit Brussel gaat over iets dat de lidstaten beter zelf kunnen regelen, dan kunnen ze dat wetsvoorstel terugsturen voor heroverweging. Het veranderen van de mede-beslissingsprocedure en de frequentie hiervan zullen ook bijdragen aan een democratischer Europa. Het zogenaamde ‘democratische gat van Europa’ zal hiermee grotendeels gedicht worden. De subsidiariteittoets zorgt ervoor dat de EU geen dingen behoort te bepalen die in feite onnodig zijn. De lidstaten krijgen zo meer overzicht en meer inspraak, doordat zij kunnen ingrijpen op het moment dat de EU dit wel doet. De Europese grondwet legt de basis voor een betere samenwerking, niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet creëert ook geen superstaat.

Mensen die bang zijn dat Brussel teveel te vertellen krijgt, moeten dus vooral voor de grondwet stemmen. Je krijgt immers meer controle op die Brusselse macht.

“Ja, tegen meer machtsoverdracht aan Europa. Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.”

Over Buitenlandbeleid behoudt iedere lidstaat zijn veto. Net als in Nederland het geval is, moet de Europese Minister van Buitenlandse Zaken zich houden aan het beleid wat de ministers in de raad hem opdragen. Ook onze minister van Buitenlandse zaken heeft hier een stem (veto) in. Als Nederland er ergens fel tegen is, gebeurt het ook niet.

Door middel van de Europese Unie kan Nederland haar meningen en oordelen kenbaar maken en wordt Nederland gehoord door de andere landen. Europa wordt door de andere wereldmachten als een gelijkwaardige gesprekspartner gezien. Een gezamenlijk buitenlands beleid zorgt ervoor dat Europa sterker staat. Als één Europa naar buiten toe, zullen we serieuzer genomen worden door de andere wereldmachten.
Ja, tegen meer marktwerking ook in zorg en onderwijs. Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie, dwingend opgelegd aan alle lidstaten. Ook voor publieke diensten zoals onderwijs en zorg zijn de regels van de markt straks maatgevend.
De liberalisering en marktwerkings bepalingen die opgenomen zijn in de Grondwet reguleren juist de liberaliseringen. De Europese Grondwet zorgt ervoor dat liberalisering makkelijker kan, maar met meer zekerheden, betere regelgeving en een vlekkeloze overgang. Er wordt niet verplicht dat ieder land elke publieke dienst gaat liberaliseren, dit is een fabel.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen te veel Brusselse zeggenschap over ons sociaal beleid, In artikel III-209 is echter te lezen dat de bemoeienis van Brussel ‘uitsluitend’ betrekking heeft op bevordering van de werkgelegenheid, de verbetering van de levensomstandigheden en van de arbeidsvoorwaarden, een adequate sociale bescherming, de sociale dialoog, de ontwikkeling van de menselijke hulpbronnen om een duurzaam hoog werkgelegenheidsniveau mogelijk te maken, en de bestrijding van uitsluiting. In artikel III-210 staat dat deze doelstellingen bereikt moeten worden door ondersteunend en aanvullend beleid van Brussel met betrekking tot: verbetering van het arbeidsmilieu, de arbeidsvoorwaarden, de integratie van personen die van de arbeidsmarkt zijn uitgesloten, de gelijkheid van vrouwen en mannen, de bestrijding van sociale uitsluiting en de modernisering van de stelsels voor sociale bescherming. Uit deze waslijst blijkt dat Brussel grote invloed zal hebben op het sociale beleid van de lidstaten.”

Europa komt niet aan de fundamenten van ons Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Op verschillende plekken in de grondwet is vastgelegd dat Nederland het laatste woord op dit terrein houdt!

Als we het dan toch op de artikelen gooien: “uitsluitend betrekking heeft op bevordering van de werkgelegenheid, de verbetering van de levensomstandigheden en van de arbeidsvoorwaarden, een adequate sociale bescherming, de sociale dialoog, de ontwikkeling van de menselijke hulpbronnen om een duurzaam hoog werkgelegenheidsniveau mogelijk te maken, en de bestrijding van uitsluiting.” De reden dat het andere artikel, wat de SP benoemd heeft tot bemoeienis van Europa, er in is gezet, is de volgende: Door alle vrijheden en kansen die we hebben gekregen om te werken, wonen en pensioneren waar we willen, moeten er op Europees niveau gekeken worden dat we toch onze sociale/mensen rechten weten te behouden.
In de grondwet is opgenomen dat Europa zich richt op 'volledige werkgelegenheid en sociale vooruitgang'. Ook moet de gelijkheid van mannen en vrouwen worden bevorderd. Bovendien zegt de grondwet dat in het vervolg op alle terreinen rekening moet worden gehouden met de sociale kant van een maatregel. Ook wordt de belangrijke rol van de sociale partners in het verdrag vastgelegd. Het Handvest Grondrechten (dat in de grondwet is opgenomen en nu bindend recht is) bevat ook een aantal rechten en principes die gericht zijn op sociale bescherming, bijvoorbeeld: recht van bescherming tegen onredelijk ontslag (artikel 90) en het recht op toegang tot sociale zekerheid (artikel 94). Zelfs het FNV geeft toe dat de Europese Grondwet een stap is in de goede richting.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen verwaarlozing van ons leefmilieu. Productieverhoging is namelijk niet meer relevant, nu er juist sprake is van overproductie. In artikel III-227 staat echter dat het gemeenschappelijk landbouwbeleid ten doel heeft de productiviteit van de landbouw te doen toenemen door de technische vooruitgang te bevorderen en zodoende de voorziening (van voedsel) veilig te stellen. Even verder wordt nog eens expliciet duidelijk gemaakt dat het Europese landbouwbeleid zich moet beperken tot het nastreven van de eerder genoemde doelstellingen. Met ouderwetse oogkleppen op wordt het landbouwbeleid beschreven als louter middel tot de productie van meer van hetzelfde.”

Het tegenargument is zeer logisch en simpel: sinds wanneer betekent ‘productiviteit’ een ‘productie verhoging’?

De voorziening van voedsel veilig te stellen is ook een vrij logische bepaling. We hebben de boeren nodig! Deze bepaling betekent ook niet dat de productie verhoogd moet worden, maar dat we qua landbouwbeleid ervoor moeten zorgen dat Europese boeren kunnen blijven concurreren.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen verschillende vormen van dierenmishandeling. In plaats van dierenwelzijn in Europees verband te beschermen, keurt de Europese grondwet allerlei dieronvriendelijke tradities en gewoonten goed. Deze grondwet stelt namelijk dat lidstaten in het kader van welzijn van dieren “godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed” moeten eerbiedigen(artikel III-121).
Met dierenwelzijn moet dus rekening worden gehouden, maar daarbij moeten wél religieuze en culturele tradities gerespecteerd blijven. Zo halen we het Paard van Troje binnen: er komt een grondwettelijke bescherming voor stierenvechten, ritueel slachten, eieren rapen van beschermde vogels, dwangvoeding van ganzen en eenden, drijfjacht. Dat bevestigt dat dieren in het huidige en toekomstige Europa geen rechten hebben en ondergeschikt blijven aan alle willen en grillen van mensen.”

Voor het eerst is expliciet vastgelegd dat de Europese Unie op alle relevante terreinen (landbouw, vervoer, interne markt, onderzoek, visserij, technologie) rekening dient te houden met dierenwelzijn. Het lot van dieren telt dus mee in de grondwet. Dat is een stap vooruit. Op het terrein van dierenwelzijn is al veel bereikt. Er worden inmiddels strengere eisen gesteld aan dierentransport. Er wordt gewerkt aan een verbod op legbatterijen. Natuurlijk kan het nog een stuk beter.

Als het burgers niet snel genoeg gaat kunnen zij met één miljoen handtekeningen de Europese Commissie vragen een Europees wetsvoorstel in te dienen. De Commissie zal zo’n verzoek van een miljoen Europese burgers niet snel naast zich neerleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de grondwet. Zo'n handtekeningen-initiatief wordt nu al voorbereid op het gebied van strengere normen voor dierentransport.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen een peperduur Europees leger “De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren.” (artikel I-41, lid 3). De lidstaten geven nu gezamenlijk jaarlijks zo’n 150 miljard euro uit aan defensie. Dit grondwetartikel zal ertoe leiden dat de gezamenlijke uitgaven aan defensie en veiligheid met 50 miljard euro toenemen. Als een lidstaat wil bezuinigen op defensie, bijvoorbeeld om meer te kunnen investeren in verpleeghuizen of scholen, is dat strijdig met de grondwet. Er wordt een Europees Defensieagentschap opgericht “op het gebied van de ontwikkeling van defensievermogens, onderzoek, aankopen en bewapening (…) om de industriële en technologische basis van de defensiesector te versterken.” (artikel I-41, lid 3). Deze sterke focus op militarisering van Europa kan leiden tot een nieuwe wapenwedloop. Maar belangrijker nog: het is absurd dat een dergelijke politieke doelstelling als ‘het versterken van de defensiesector’ in een grondwet staat. De grondwet wijst nadrukkelijk op de band tussen de Europese Unie en de NAVO, waarmee ook het bondgenootschap tussen EU en VS in beton wordt gegoten. Er is geen ruimte meer voor een militair neutrale positie buiten de NAVO of los van de VS. Het gaat volgens de grondwet niet alleen om de gezamenlijke verdediging van elkaars grondgebied, maar ook om ingrijpen buiten het grondgebied van NAVO en EU. De grondwet spreekt over “missies buiten het grondgebied van de Unie met het oog op vredeshandhaving, conflictpreventie en versterking van de internationale veiligheid.” (artikel I-41).

Zo wordt militair ingrijpen om het eigenbelang te behartigen mogelijk en is een ‘preventieve’ oorlog niet langer ondenkbaar.”

50 miljard euro -> Een bereking gemaakt door de SP….
En nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Daarbij komt ook nog eens dat de afgelopen jaren de defensie-uitgaven in Nederland met een kwart (!) gedaald zijn.

De grondwet zal er voor zorgen dat er meer wordt samengewerkt om militaire capaciteiten en bijvoorbeeld politie-capaciteiten te verbeteren. Het is belangrijk dat de Europese landen samenwerken op defensie-gebied. Door beter samen te werken kunnen de Europese landen een grotere rol spelen in de wereld en maken ze efficiënter gebruik van hun militaire middelen. Op dit moment gebeurt het bijvoorbeeld dat vliegtuigen die troepen van het ene Europese land vervoeren weer leeg terugvliegen, terwijl er troepen van een ander land staan te wachten op hun vliegtuig dat precies dezelfde kant op gaat. De Europese landen gaan dit nu beter coördineren, waardoor ze veel efficiënter gebruik zullen maken van de transportcapaciteit die ze hebben en dus de kosten voor vredesoperaties terugdringen.

De Unie helpt op dit moment op verschillende plaatsen in de wereld: Bosnië-Herzegovina: De EU heeft daar 6000 militairen en 500 politieagenten naar toe gestuurd, die zorgen voor stabiliteit en bestrijding van georganiseerde misdaad en terrorisme. Ze helpen ook met de opbouw van de Bosnische politie. Irak, Macedonië, Georgië en de Congo: EU begeleidt en traint politieagenten en rechters en officieren van justitie, zodat zij zelf voor de veiligheid in eigen land kunnen zorgen.

En wat betreft de angst van de SP dat men preventie-oorlogen zou kunnen gaan voeren en dit ook zal doen: er worden de mogelijkheden uitgebreid om onder Europese vlag gezamenlijk militaire missies uit te voeren die gericht zijn op vredeshandhaving, conflictpreventie en versterking van de internationale veiligheid. Altijd in overeenstemming met de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties (artikel 41). Over wat voor missies praat je dan? De grondwet beschrijft ze in artikel 309: ontwapeningsacties, humanitaire en reddingsmissies, crisisbeheersing, stabiliseringoperaties na conflicten. Nergens staat dus dat de EU preventieve oorlogen gaat voeren.

Maar belangrijker nog: het is absurd dat een dergelijke politieke doelstelling als ‘het versterken van de defensiesector’ in een grondwet staat.
1. Het is geen echte grondwet, maar ‘het verdrag tot vaststelling van een Europese Grondwet’
2. Het versterken van de defensiesector is op dit moment geen slechte keuze, De Europese Defensie gezamenlijk is al velen malen kleiner dan die van de Verenigde Staten.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen meer Brusselse bureaucratie. De huidige Europese Unie is verworden tot een bureaucratisch, ondemocratisch, geldverslindend monstrum. Het is weliswaar overzichtelijker dat deze grondwet alle voorgaande Europese Verdragen in 50 jaar samenbrengt in één document, maar de Europese grondwet zal niet leiden tot een vereenvoudiging en vermindering van de nu al geldende 97.000 pagina's wetten en richtlijnen. Sterker nog: het wordt moeilijker voor Nederland om op te komen voor zijn eigen belangen.”

Zelfs Harry van Bommel heeft toegegeven dat de (Nederlandse) burger meer invloed krijgt in Europa door het veranderen van de mede-beslissingsprocedure, de frequentie hiervan en het petitierecht (1 miljoen mensen vanuit verschillende landen kunnen een petitie naar de commissie sturen, deze moet er dan verplicht naar kijken) dat nu opgenomen is in de Europese Grondwet. Ook de subsidiariteittoets zal bijdragen om het zogenaamde ‘democratische gat van Europa’ te dichten.

“Als je JA zegt tegen deze Europese grondwet, zeg je JA tegen degradatie van de Nederlandse grondwet.De Nederlandse grondwet bevat de fundamentele regels voor onze staatsinrichting en legt de grondrechten van de burgers vast. De grondwet is de hoogste nationale wet; andere wetten dienen haar bepalingen in acht te nemen. Met een wijziging in de Nederlandse grondwet moet tweederde van de Tweede Kamer instemmen, vervolgens moet een nieuw gekozen parlement de wijziging nogmaals goedkeuren, met opnieuw tweederde meerderheid.Toch zal de de Europese grondwet bóven de Nederlandse grondwet staan. In artikel I-6 staat:
“De grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.” De Nederlandse grondwet, die gedurende decennia door verschillende generaties is opgesteld en die wij van het hoogste belang achten, wordt hiermee ondergeschikt gemaakt aan een slechte Europese grondwet.”

Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen. De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. In de Europese grondwet staat enkel op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.

Met dank aan: www.grondweteu.nl
Copyright JOVD www.stemeensja.nl

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog