woensdag, mei 18, 2005

Peking Express

Elke zondagavond vermaak ik me kostelijk bij een van de weinige programma's die ik volg. De titel zegt het al: Peking Express. Hierbij moeten koppels liftend van de ene plek naar de andere (voor degenen die het programma niet kennen). Vorig jaar, in het eerste seizoen, liep de race (want dat is het) van Moskou naar Peking. Dit seizoen gaat het van Peking naar Bombay.
Bij het vorige seizoen, had ik echt het gevoel dat ik erin zat. Het was hetzelfde traject dat ik ook per trein afgelegd heb en had dus veel herkenningspunten en plaatsen waar ik ook geweest ben. Ik ben toen echt aan de serie verslaafd geraakt en voor dit nieuwe seizoen hadden Redmer en ik ons ook als team opgegeven. Helaas nooit meer iets van gehoord. Ik bedoel, als je niet geselecteerd wordt, prima, maar stuur dan wel even een briefje dat je het niet geworden bent. Zoiets heet fatsoen. Zal wel de commerciële zender zijn...
Terug naar dit seizoen. De programmamakers hebben er dit keer nieuwe elementen ingestopt. Allereerst een team dat bestaat uit 2 mensen die elkaar niet kennen en elkaar pas bij de start van de race hebben ontmoet. Dan de meest ingrijpende vernieuwing. Vanaf aflevering 6 (geloof ik) draaide het niet meer om wie de minste punten had eruit vloog, maar degene die het laatste aankwam. Een wijziging die erg ingrijpend was voor het koppel dat ver bovenaan stond qua punten: ze vlogen er meteen uit toen de regel inging.
Jeroen & Manja en Just & Brechje waren mijn tips voor de overwinning, want zij waren (gemiddeld) gewoonweg het beste in het liften, maar ja, je hoeft maar 1 slechte dag te hebben en je vliegt eruit. Mijn favorieten Rink & Jorien zijn er sinds dit weekend uit, want ze kwamen laatste aan bij de een-na-laatste etappe. Het zijn nuchtere Groningers en dat valt te zien. Misschien waren ze daarom ook wel mijn favorieten, want Redmer vond ze niks. Zag toevallig van de week Jorien nog op het station in Groningen, maar die valt dan ook amper te missen met haar rode haar.
De twee overgebleven koppels zijn (in mijn ogen) de meest verrassende: Sophie & Karla en Krieke & Nathalie. Sophie & Karla zijn 2 Belgische meiden die hun luxueuze leventje echt missen en dat valt te zien. Ze maken zich nog op in de woestijn, want ze willen er proper uitzien... In één woord: tutjes. Nooit gedacht dat ze zo ver zouden komen, dus zeker mijn complimenten. Dan Krieke & Nathalie, het koppel dat elkaar pas bij de start van de race leerde kennen. Na een slechte start en de nodige onenigheden nu een lekker lopend koppel, hoewel ik Krieke niet echt sympathiek vind. Maar goed, je moet het maar doen: met iemand die je net kent zover komen op zo'n traject, met zulke testen en uitdagingen. Ook daarvoor petje af. Ik hoop dat de dames winnen, want dat zou toch echt een stunt zijn. We zullen het zondagavond weten.
Ik zag dat de inschrijving voor Peking Express 2006 is begonnen, dus zal maar weer eens een formuliertje insturen. Zou leuk zijn...

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog