maandag, september 13, 2004

Gek

Als je denkt dat Nederlanders gek zijn of worden als Oranje speelt, dan moet je voor de grap eens naar de Albanezen kijken. Vorige week zaterdag (ja, ik weet het: ik ben lui) moest Albanië tegen Griekenland (de Europees kampioen voor de voetbal nitwits onder ons) een WK-kwalficatiewedstrijd spelen. Vanaf vrijdagochtend reden er auto's toeterend door de straten van Tirana, met nationale vlaggen op de motorkap gebonden, achter de achterruit gehangen en aan de zijruiten gebonden. Een gekkenhuis met een kakafonie aan geluiden. Tientallen zo niet honderden auto's toeterend door de straten (hoewel meer dan een dag te vroeg), fluitjes, gastoeters en gezang waren van vroeg tot laat te horen. Zaterdag zwelde de orkaan aan door de grote toestroom van Albanezen uit Italië, Macedonië, Kosovo en Griekenland. Vooral het grote aantal Kosovaren viel op, hoewel kaartjes op de zwarte markt in Kosovo prijzen tot 500EUR bereikten! Ik ben voor de wedstrijd nog even naar het stadion gelopen, waar het erg moeilijk komen was. Omdat onze ambassade meteen naast het stadion ligt, kon ik met mijn diplomatieke pasje door 3 politiecontroles komen, alleen de laatste controle het stadion in lukt nu weer niet, omdat de ambassade niet IN het stadion ligt! :) Helaas lag het mobiele netwerk plat, waardoor ik de uitnodigings-sms van de ambassadeur gemist heb om in de residentie (2e en 3e verdieping van de ambassade met VIP-uitzicht in het stadion) het voetbal te komen bekijken. Dus maar in een kroeg de sensatie van de eeuw gevolgt, waarbij Albanië al na 2 minuten op voorsprong kwam en de wedstrijd met 2-1 won! De gekte sloeg toen helemaal toe en tot in de late uurtjes was het nog onrustig in Tirana en werd de overwinning gevierd als ware het het Wereldkampioenschap!
N.B. Na de wedstrijd braken in Griekenland rellen uit en werden Albanezen daar aangevallen en zelfs 1 doodgestoken.

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog