zondag, september 10, 2006

UK bericht

Een stuk in de UK van afgelopen week over de kennis van studenten van de Groningse studentenverenigingen heb ik met verwondering gelezen. Studenten die nog nooit van Fleks, Cleopatra, Dionysos of Unitas gehoord hebben. Het lijkt me wat vreemd, want dan hebben al die studenten zeker nog nooit de UKaatjes gelezen, tijdens de Kei-week alleen maar gezopen en geslapen en voor de rest tijdens hun studietijd alleen de oogkleppen op gehad. Er wordt een voorbeeld van een vijfdejaars student gegeven die geen flauw idee heeft van het bestaan van deze verenigingen. Ik moet zeggen dat deze verenigingen niet de grootste in Groningen zijn, maar om ze helemaal niet te kennen lijkt me wat vreemd.
In een eerder stuk heb ik al aangegeven dat het niveau van de hedendaagse student zwaar beneden peil is, maar dit is een nieuw dieptepunt. Dat een IO/IB student zegt: "Cleopatra is toch een godin?", is toch van de zotte. Dat zijn dingen die je standaard moet weten, maar die wetenschap is kennelijk tegenwoordig alleen voor geschiedenis studenten Oudheid weggelegd. Als student IO/IB vind ik dat je de kranten en het nieuws moet bijhouden en enigszins interesse moet tonen in wat er op deze wereld gebeurd en daarover een mening moet kunnen vormen. Je hebt misschien niet alle informatie, waardoor je niet een heel erg gefundeerde mening kunt vormen, maar je doet tenminste je best. Tijdens Engels III moesten er discussies gevoerd worden over actuele onderwerpen, maar verder dan de echte highlights (die zelfs in de Telegraaf staan) en voetbal kwam men niet. Als je dan de onderwerpen van de verslagen ziet die er geschreven moeten worden dan komen bepaalde onderwerpen wel heel erg vaak terug. De student van tegewoordig moe uitgedaagd worden zegt de nieuwe staatssecretaris van Onderwijs. Maar hoe kun je een student uitdagen als die totaal geen interesse toont in de dingen die om hem heen gebeuren en alleen maar wil zuipen, neuken en misschien nog eens afstuderen? Ik wil niet zeggen dat de hedendaagse student lui is, maar onwetend zijn ze zeker.

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog