zondag, juli 10, 2005

De verkiezingen (2)

's Nachts om 00.00 uur namen wij het weer over van het B team. Toen waren er nog 3 stembussen over en leek het erop dat we snel klaar zouden zijn. Het duurde dus nog tot half 6 (!!) voordat we eindelijk het telcentrum uit konden. Toen de verschillende teltafels klaar waren verlieten zij het telcentrum, evenals de tellers van de laatste tafel die nog bezig was met tellen van de laatste bus. Alleen de voorzitter was blijven zitten en deed verder het tellen alleen. Toen hij de resultaten wilde inleveren, weigerde de ZEC dit te accepteren, omdat er de handtekeningen van de andere leden ontbraken. Een enorme discussie ontstond en uiteindelijk werden de andere leden opgebeld om terug te komen. Dit duurde natuurlijk een eeuwigheid en toen ze er eindelijk weer waren, weigerden zij de resultaten van de voorzitter te accepteren en begon het hele tellen opnieuw.

Na 2 uur slaap de chauffeur en tolk betalen en weer in het busje op weg terug naar Tirana. Daar aangekomen een snelle douche en naar de after-election borrel van de OVSE in het Sheraton. Na de borrel hadden er mensen nog wel zin om wat te gaan drinken, dus bevolkte een groot deel van de OVSE waarnemers de nieuwe Living Room. Na wat dansen, was ik om 23 uur volledig uitgeteld. Ik ben gaan zitten en om 00 uur had ik het helemaal gehad. Ik was al verkouden geworden (ben ik nog) in het busje terug en heb de verdere nacht ontzettend slecht geslapen. 's Ochtends koffie drinken met een vrienden, afscheid nemen op de ambassade en naar het vliegveld. Ik werd gelukkig gebracht door Bledi, de chauffeur van Cas, want het bleek dat het busje dat via de hotels zou rijden niet reed of pas heel laat reed. Toen ik met nog 3 anderen al in het vliegveld zat, kwam eindelijk het busje met de rest van de Nederlandse waarnemers aan. Ze hadden anders bijna nog een nacht in het ozo pittoreske Tirana mogen doorbrengen. Donderdag de debriefing in Den Haag.

Het was een nieuwe en enerverende ervaring. Veel gezien, veel gedaan, weinig geslapen, maar ozo leuk en spannend. Helaas ben ik niet geselecteerd voor de pool van BZ om vaker dit soort missies te mogen doen, dus moet maar zien of dit vaker kan. Het lijkt me in ieder geval wel wat.

My personal world map

Visited Countries
Visited Countries Map from TravelBlog